Robert Szewczyk 30.12.2022 0

Jak Wykorzystać Sztuczną Inteligencję (AI) w Copywritingu?

AI gra w szachy. Pomaga na lotniskach. A nawet zamienia myśli w obrazy. W jednych budzi fascynację, a dla innych jest tylko ciekawostką. 

Są też tacy, którzy się jej boją… Czy słusznie? 

Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence) zyskuje na popularności, a narzędzia oparte na AI są coraz łatwiej dostępne. Czy mogą pomóc w pracy copywritera?

AI w codziennym życiu

Sztuczna inteligencja naśladuje naszą. Uczy się na podstawie dostępnych danych i… swoich doświadczeń. 

Im więcej danych dostanie algorytm, tym lepiej się rozwija i może ciągle poprawiać swoje osiągnięcia. 

AI może zobrazować Twój sen (DALL-E) albo stworzyć bajkę dla Twojego dziecka (Create with Alexa).

Czy wiesz, że codziennie używasz rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji

Są one wykorzystywane m.in. w:

🧠 marketingu internetowym (spersonalizowane reklamy), 

🧠 serwisach streamingowych (polecane filmy lub muzyka), 

🧠 wyszukiwarkach (podpowiedzi zapytań), 

🧠 chatboxach, 

🧠 nawigacji samochodowej. 

Celem AI jest wsparcie ludzkich możliwości, a NIE zastąpienie ludzi we wszystkim.

Czy sztuczna inteligencja może pomóc copywriterom? Sprawdźmy!

Czy sztuczna inteligencja to przyszłość copywritingu?

Zaczynasz pisać teksty. Copywriterskie formuły jak PAS czy AIDA nie mają przed Tobą tajemnic.

Nagle… Dowiadujesz się, że ona też tu jest 😯

Sztuczna inteligencja weszła z buta w copywriting. I rozgościła się tutaj wygodnie.

Napisze treści na strony internetowe, artykuły blogowe, opisy produktów i nie tylko.

A do tego potrzebuje na to tylko kilka minut. 

Możliwości wykorzystania AI w copywritingu - narzędzie Copy.ai
Możliwości wykorzystania AI w copywritingu – narzędzie Copy.ai

Czy to znaczy, że czas na nową pracę? 😧

Nie tak szybko!

Zobacz jak AI poradziła sobie z tekstem na bloga na temat: sztuczna inteligencja w copywritingu.

Content wygenerowany przez narzędzie Copy.ai
 Content wygenerowany przez narzędzie Copy.ai

I jak oceniasz taki tekst próbny? 🔎

Czy oddałbyś taki tekst zleceniodawcy?

Oj nie, prawda? No może, gdyby to miał być precel (presell – niskiej jakości tekst tworzony dla robotów pod SEO).

Treść jest toporna i brzmi jakoś tak…dziwnie.

Niby słowa są w porządku. Podświadomie masz jednak wrażenie, że coś jest nie tak….

Narzędzia AI do tworzenia contentu „uczyły” się copywritingu po angielsku. A to wpływa na niższą jakość treści w języku polskim. 

Zwróć uwagę na te zdania:

🔎 Branża, która została dotknięta przez AI? (wtf?)

🔎…wykorzystywana przez klientów do zrozumienia potrzeb swoich klientów? (Masło maślane.)

Na stronie Jasnopis.pl sprawdzisz poziom trudności swojego tekstu. Im niższa ocena narzędzia, tym tekst jest łatwiejszy w odbiorze. Prostym językiem szybciej trafisz do odbiorcy.

Jasnopis.pl - analiza treści stworzonej przez AI
Jasnopis.pl – analiza treści stworzonej przez AI

Treść sztucznej inteligencji uzyskała wynik 4/7.

Jasnopis uznał, że jest trudniejsza w odbiorze.

Co to oznacza w praktyce?

To Ty musisz zadecydować, czy Twoi odbiorcy (grupa docelowa) poradzą sobie z tym contentem. A może lepiej go uprościć zanim umieścisz na stronie lub blogu. 

Narzędzie Ortograf.pl wykorzystasz do sprawdzania pisowni i gramatyki.

Ortograf.pl – analiza treści stworzonej przez AI

Pod tym kątem jest nieźle. Treść stworzona przez sztuczną inteligencję potrzebuje tylko kilka drobnych poprawek. 

I jak? Czujesz się pewniej w copy-świecie? 👌

Możesz wracać do pisania. 

SI rozwija się w szybkim tempie i może znacznie zaoszczędzić czas. Pomimo tego jeszcze długo nie zastąpi copywritera w 100%.

Skoro sztuczna inteligencja nie jest tak straszna, jak Buka z Muminków, to może da się z nią jakoś zaprzyjaźnić?

Jak wykorzystać AI w copywritingu?

Brak weny? Blokada pisarska? AI copywriting możesz wykorzystać jako inspirację i oszczędzić czas na tworzenie contentu. 

Zobacz, że tekst próbny, który napisała dla nas sztuczna inteligencja, wymaga poprawek. No właśnie, poprawek. To znaczy, że treść wygenerowana przez AI może być Twoim tekstem wyjściowym

Jak użyć AI do pisania treści?

Wyobraź sobie, że klient zlecił Ci 50 opisów węży ogrodowych. 5-10 opisów jakoś zleciało. Potem robi się już coraz ciężej…

Gdy masz do napisania 20. opis a Twoja głowa zaraz eksploduje…. Zleć temat sztucznej inteligencji. W końcu ma „w głowie” cały internet i tworzy unikalne treści. Dzięki temu unikasz tworzenia plagiatu.

Zawsze sprawdzaj content tworzony przez sztuczną inteligencję. 

Pamiętasz ten fragment tekstu próbnego: 

…..wykorzystywana przez klientów do zrozumienia potrzeb swoich klientów?

Słowa są w porządku, ale sensu żadnego.

Na co jeszcze trzeba uważać podczas pisania treści z AI?

Narzędzia AI są w większości oparte na modelu GPT-3 (Generative Pre-trained Transformer 3) wydanym przez laboratorium badawcze OpenAI. Ten moduł skończył naukę języka w 2021 roku. Co to dla Ciebie znaczy? 

Narzędzia AI oparte na języku GPT-3 nie wiedzą, co wydarzyło się po 2021. Cóż, teksty newsowe odpadają.

Zobacz, co narzędzie copy.ai pisze o Mundialu 2022:

Content wygenerowany przez narzędzie Copy.ai

Hmm, zbliżają się? 

To jeszcze nie wszystkie pułapki.

Byłeś kiedyś w Azji? Jeśli zapytasz tam 3 osoby, gdzie jest najbliższy sklep, to często usłyszysz 3 różne odpowiedzi. Mieszkańcy Dalekiego Wschodu szybciej odpowiedzą cokolwiek na Twoje pytanie niż przyznają się, że czegoś nie wiedzą. Taka kultura. Wstyd nie wiedzieć.

Podobnie jest z AI w copywritingu. Zawsze coś odpowie, ale niekoniecznie z sensem.

Sztuczna inteligencja nie używa ani języka korzyści ani straty. Tworzy teksty bez emocji i poczucia humoru. 😶

Zobacz, jaki „zabawny” (ang. witty) opis produktu (zestaw drewnianych instrumentów muzycznych) stworzyła:

Content wygenerowany przez narzędzie Copy.ai
Content wygenerowany przez narzędzie Copy.ai

Boki zrywać, co nie? 😒

AI uznała też, że drewniane zabawki wykonane są akurat z drewna Okoume i są dla dzieci 2-5 lat. Może tutaj sobie z nas… zażartowała.

Narzędzia AI do tworzenia treści

Na rynku dostępne jest wiele narzędzi dedykowanych do AI copywritingu. Do wyboru są subskrypcje roczne lub miesięczne. Przy planach rocznych w większości dostaniesz 2-3 miesiące gratis.

Wszystkie narzędzia oferują darmową wersję, w której możesz przetestować różne możliwości AI w copywritingu. Wersje darmowe są ograniczone albo przez liczbę dostępnych znaków albo słów.

Najpopularniejsze narzędzia do pisania treści z AI to:

  • rytr.me – do tworzenia opisów produktów, artykułów, a nawet kampanii mailingowych, ma wbudowane copywriterskie formuły pisania PAS & AIDA, w darmowym planie dostajesz 10k znaków;
  • copy.ai – umożliwia pisanie treści na bloga, postów SM, maili, opisów produktów, a nawet… opisu na portal randkowy, w wersji darmowej 2k słów na miesiąc (po angielsku);
  • writesonic.com – napisze artykuł, streści tekst, stworzy landing page, podsunie pomysł na treści, możesz go zintegrować z Surfer SEO a w wersji darmowej dostajesz 6250 słów na użytkownika
  • jasper.ai – stworzy treści na strony, opisy produktów, artykuły i wiele innych, w wersji darmowej 10k słów.

Czy subskrypcja narzędzi AI do tworzenia contentu się opłaca?

Oszczędność czasu i możliwość uzyskania pomysłu na treści jest całkiem kusząca. Content wygenerowany przez AI wymaga jednak sporo poprawek. Szczególnie w języku polskim. 

Subskrypcje narzędzi AI do tworzenia treści mogą się opłacić, jeśli masz do stworzenia setki tekstów o niskiej wartości merytorycznej pod SEO.

Testuj! Na szczęście dostępne są darmowe wersje

A na koniec perełka. I to bezpłatna. Prawie, bo za dostęp trzeba podać maila. 

Przez jednych uznana za totalny gamechanger, przez innych za… zwykły model matematyczny na sterydach. O jakie narzędzie chodzi?

Czy ChatGPT to naprawdę gamechanger?

ChatGPT zdobył 1 mln użytkowników w… 5 dni. Dla porównania Netflixowi zajęło to aż 41 miesięcy. 

Działanie ChatGPT opiera się na modelu GPT-3, który był trenowany przez ludzi (RLHF – reinforcement learning with human feedback). Na czym polega taki trening?

Wyobraź sobie taką lekcję:

Bot: Ala posiada zwierzę o nazwie kot.

Trener: Człowiek tak nie powie. Człowiek powie: Ala ma kota.

I tak na podstawie feedbacku trenera ChatGPT nauczył się odpowiadać “po ludzku”. 

W sieci krążą skrajne przykłady możliwości tego oprogramowania. Jedni wychwalają je pod niebiosa, przewidując koniec ludzkości. Inni wręcz przeciwnie: pokazują, jak ChatGPT nie poradził sobie z… zadaniami maturalnymi z matmy.

Prezes i założyciel OpenAI, Greg Brockman, przyznał, że nie można ufać ChatGPT w ważnych sprawach. Jeszcze.

Jak możesz wykorzystać ChatGPT?

🤖 do szybszego researchu;

🤖 do mniej wymagających tekstów pod SEO;

🤖 do tekstów, w których nie potrzebujesz pokazywać swoich emocji, opinii, wrażeń;

🤖 do stworzenia planu artykułu;

🤖 do generowania pomysłów na treści.

A co Ty myślisz o AI w copywritingu? Korzystasz albo planujesz?

Daj znać w komentarzu 👇🏻

Autorem tego wpisu jest Karolina Wójtowicz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

To też może Cię zainteresować

5 Pytań, Które MUSISZ Sobie Zadać Przed Każdym Tekstem

5 Pytań, Które MUSISZ Sobie Zadać Przed Każdym Tekstem

Najważniejszą rzeczą w copywritingu jest zadawanie właściwych pytań. Odpowiedź na nie pozwoli Ci tworzyć teksty, które chce się czytać. 

Norbert 21.07.2022 0
Przejdź do artykułu
Jak Zostać Wybitnym Copy Bohaterem?

Jak Zostać Wybitnym Copy Bohaterem?

Robert Szewczyk 19.12.2022 0
Przejdź do artykułu
Copybohater

Czas na Copy Bohatera. Czas na Ciebie!

Te materiały sprawią, że konkurencja zacznie kopiować Twoje teksty, a Ty zaczniesz sprzedawać pisaniem.

Zaczynamy!